By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
ul. Tysiąclecia 17B, 95-080 Tuszyn
Pn: 10:30 - 18:00, Wt-Pt: 08:30-16:00

Czym jest katalizator i po co się go montuje w samochodzie?

Wśród najpopularniejszych części samochodowych – obok kół, kierownicy, silnika, chłodnicy czy skrzyni biegów – wiele osób wymienia również katalizator. To niewielkie urządzenie montowane jest pod pojazdem w celu eliminacji szkodliwych produktów ubocznych procesu spalania paliwa. Warto przy tym pamiętać, że podczas pracy rozgrzewa się ono do temperatury około 400 stopni Celsjusza, więc zaparkowanie auta np. w wysokiej, zeschniętej trawie może skończyć się wznieceniem ognia. Jak działa katalizator?

Jeden czy dwa – ile tak naprawdę katalizatorów jest w samochodzie?

W zasadzie możemy mówić o dwóch urządzeniach ukrytych w jednym: oksydacyjnym i redukcyjnym. Katalizator montowany jest w miejscu pierwszego tłumika oraz zaraz za kolektorem wydechowym. Pełni niezwykle ważną funkcję w procesie oczyszczania wydostających się z rury wydechowej gazów. Do czego najłatwiej go porównać? Do sita – jego wnętrze tworzy sieć kanalików o łącznej powierzchni odpowiadającej mniej więcej wymiarom boiska do futbolu!

Jak katalizator pomaga dbać o czyste środowisko?

Wspominane już kanaliki, które skrywa wnętrze katalizatora, pokryte są warstwami metali szlachetnych: platyny, rodu i palladu. To dzięki zachodzącym na ich powierzchni reakcjom chemicznym trujące substancje, takie jak tlenek węgla lub tlenek azotu ulegają rozpadowi na nieszkodliwy azot oraz parę wodną. Aby jednak tak się stało, ważne jest zachowanie optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, co dowodzi, że nie wystarczy jedynie zainwestować w dobry katalizator, by nie truć atmosfery.

Katalizatory w nowoczesnych samochodach

Jak wiadomo – technika idzie do przodu. Rosnąca świadomość ekologiczna wymusza na koncernach samochodowych stosowanie coraz lepszych części i rozwiązań. W nowoczesnych pojazdach katalizatory łączone są z wysokoprężnymi silnikami. Aby jeszcze bardziej ograniczyć emisję spalin, producenci dokładają dodatkowo filtry cząstek stałych. W ten sposób eliminują dodatkowo wydostawanie się z rury wydechowej sadzy.

Co zrobić ze zużytym katalizatorem i czy można na tym zarobić?

Jak każda część eksploatacyjna w samochodzie – także katalizator wymaga od czasu do czasu wymiany na nowy. Jak się okazuje – na tego typu odpadzie można nawet zarobić. Jak już wspomnieliśmy – kanaliki konwertera pokryte są platyną, rodem oraz palladem, które można odzyskać w punkcie skupu. Jeśli mieszkasz w Tuszynie, Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim, Pabianicach lub Zgierzu i szukasz miejsca, gdzie mógłbyś sprzedać katalizator – odwiedź nasz skup. W AKAT przyjmujemy również filtry DPF czy FAP, kable aluminiowe, miedziane oraz prowadzimy recykling tych odpadów. Gwarantujemy atrakcyjne ceny. Zapraszamy!