By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
ul. Tysiąclecia 17B, 95-080 Tuszyn
Pn: 10:30 - 18:00, Wt-Pt: 08:30-16:00

Gdzie znajduje się i jak wygląda filtr cząstek stałych DPF?

Część ta stanowi jeden z elementów układu wydechowego samochodu i zamontowana jest zaraz za reaktorem katalitycznym. Można porównać ją do dużej metalowej puszki wypełnionej systemem kanałów. Ich odpowiedni układ pozwala na taki przepływ paliwa, aby jak najbardziej oczyścić je z cząstek sadzy. Niestety – odkładające się w kanalikach drobiny z czasem zaczynają zapychać filtr i jeśli nie zostaną wypalone – może dojść do awarii silnika.

Jak przebiega proces wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych?

Zgromadzona w filtrze sadza nie zostanie usunięta w normalnym cyklu jazdy. Możemy więc zapomnieć o tym, że regularne przejażdżki po mieście załatwią sprawę. Aby oczyścić ten element, należy rozgrzać go do temperatury około 600 stopni Celsjusza, co wiąże się także ze zwiększonym spalaniem. Przepalenie filtra możliwe jest jedynie na dłuższym odcinku, kiedy to jadąc ze stałą prędkością na średnich obrotach silnika, nie zmieniamy biegów. O rozpoczęciu tego procesu może informować nas specjalna kontrolka.

Co, jeśli zaniedbamy przepalanie filtra?

Przerwanie oczyszczania filtra DPF z sadzy może zakończyć się przedostaniem niespalonego paliwa do oleju, a tym samym – zanieczyszczeniem go oraz zwiększeniem jego objętości. Substancja ta traci swoje parametry, w następstwie czego przyspiesza eksploatację napędu. W skrajnych przypadkach olej dostaje się do komory spalania i powoduje zatarcie silnika. Zaniedbanie regularnego przepalania może zmusić nas do wizyty u mechanika, gdzie w sztucznie wytworzonych warunkach fachowcy dopalą zawartość kanalików. Najczęściej jednak konieczna jest wymiana filtra, co dość mocno uderza po kieszeni – jest to wydatek rzędu około 3-10 tys. złotych.

Filtry DPF a polskie prawo

Obecnie większość nowych samochodów z dieslem ma fabrycznie zamontowany filtr DPF i nie można kupić ich odpowiednika bez tej części. Chociaż wielu kierowców próbuje obejść restrykcyjne przepisy, to polskie prawo zabrania demontażu tego elementu. Jeśli kontrola wykaże jego brak – właścicielowi grozi utrata dowodu rejestracyjnego oraz mandat. Inną kwestią jest konieczność recyklingu zużytych filtrów.

Jeśli mieszkasz w Łodzi, Pabianicach, Piotrkowie Trybunalskim lub innym mieście województwa łódzkiego i szukasz firmy zajmującej się skupem tych części – zapraszamy do kontaktu z firmą AKAT.