Budowa katalizatora samochodowego
Katalizator to niezbędny element konstrukcyjny każdego samochodu z silnikiem benzynowym. Nie tylko oczyszcza powietrze, sprawiając, że jest mniej szkodliwe dla środowiska, ale też wpływa na proces spalania paliwa, a co za tym idzie – na osiągi auta. Warto wiedzieć, jak jest zbudowany, aby w razie awarii móc szybko stwierdzić, czy przyczyną zaburzeń w pracy samochodu jest właśnie ten element.
Konwerter katalityczny – co to jest?
Jest to element układu wydechowego, od lat stosowany w autach w celu zmniejszenia emisji spalin do atmosfery. Jego stosowanie wymuszają przepisy związane z normami emisji spalin określonymi dla danego typu aut. W swojej budowie zewnętrznej katalizator jest podobny do tłumika – to blaszana puszka z kanałami w kształcie plastra miodu powlekanymi platyną, rodem lub palladem, które mają za zadanie neutralizację toksycznych związków chemicznych.
Gdzie znajduje się katalizator?
W starszych typach aut element ten był umieszczony pod podłogą samochodu, na rurze wydechowej. Obecnie – ze względu na konieczność osiągania lepszych rezultatów w oczyszczaniu spalin montuje się go na kolektorze. To sprawia, że szybciej się nagrzewa i działa o wiele lepiej. Dobrej jakości konwerter wytrzymuje przebieg rzędu 200 tys. kilometrów. O konieczności jego wymiany można dowiedzieć się podczas badania technicznego.
Kiedy trzeba wymienić katalizator?
Im nowsze auto, tym katalizator powinien być lepszej jakości. W starszych typach samochodów, a także tych ze źle wyregulowaną instalacją LPG może dochodzić do szybszego zużycia tego elementu, a w szczególności jego ceramicznego rdzenia. Najczęściej awarii ulegają konwertery w pojazdach odpalanych na popych lub holowanych. Elementy te psują się również w momencie gwałtownego ochłodzenia, np. w wyniku wjechania w głęboką kałużę. Za trwalsze i lepsze od katalizatorów ceramicznych uważa się modele metalowe.
Objawy awarii konwertera katalitycznego i jak sobie z nimi radzić?
Stosunkowo łatwo jest zauważyć awarię katalizatora. Najczęstsze objawy to spadek mocy silnika i charakterystyczny odgłos dzwonienia lub grzechotania. Warto spojrzeć również na deskę rozdzielczą – świecąca się kontrolka “check” może sugerować kłopoty z konwerterem. Nie warto natomiast kombinować na własną rękę, jeśli chodzi o usuwanie uszkodzonego katalizatora. Jest to niezgodne z przepisami, a w nowszych autach może skutkować dalszymi awariami.
Gdzie sprzedać katalizator?
Uszkodzony katalizator wymaga wymiany na nowy lub taki, który przeszedł regenerację. Zużytą część należy oddać do skupu, który zajmuje się bezpiecznym utylizowaniem oraz recyklingiem takich elementów. Jeśli mieszkasz w Łodzi, Tuszynie, Zgierzu, Pabianicach, Piotrkowie Trybunalskim lub innej miejscowości w łódzkim i zastanawiasz się, gdzie sprzedać katalizator ceramiczny lub metalowy – zapraszamy do skupu AKAT!