Filtry cząstek stałych FAP
Zarówno filtry DPF, jak i FAP zostały stworzone po to, by zmniejszyć emisję cząstek stałych w spalinach silnikowych. Obecne prawo unijne nakazuje ich stosowanie we wszystkich nowo budowanych autach. Im lepszy i bardziej nowoczesny silnik wysokoprężny, tym więcej zanieczyszczeń powstaje w procesie spalania paliwa w jego wnętrzu. Te z kolei zawierają cząstki będące przyczyną chorób takich jak astma, rak płuc czy inne schorzenia układu oddechowego.
Jak powstają cząstki stałe?
Nowoczesne silniki nastawione są na dostarczanie samochodom jeszcze większej mocy. Podawana do nich mieszanka paliwa nie jest jednak do końca spalana. To właśnie jest przyczyną wytrącania się z niej chorobotwórczych cząsteczek. Dlatego też dym wydostający się z rury samochodów z silnikiem diesla ma charakterystyczny czarny kolor. Warto przy tym wspomnieć, że norma Euro obowiązuje już od niemal 30 lat i na początku dopuszczała emitowanie przez samochody 0,14 g/km cząstek stałych. Obecnie jest to zaledwie 0,009 g/km.
Po co właściwie stosować filtry FAP?
Jak pokazują badania – tylko one są w stanie w 90% zatrzymać wydzielanie do atmosfery szkodliwych cząsteczek. Producenci aut stanęli więc przed wyborem: zaprzestać działalności lub skorzystać z jednego z dwóch rodzajów filtrów: DPF, zwanego filtrem suchym lub – omawianego tutaj – FAP, zwanego filtrem mokrym. Ten drugi rodzaj można spotkać głównie w pojazdach producentów francuskich, a więc Renault, Peugeot czy Citroen, ale też w Fordach, Volvo, Mazdach, a nawet Volkswagenach.
Dwie różnice pomiędzy filtrami FAP i DPF
Przede wszystkim, o czym już wspomnieliśmy – filtr FAP jest filtrem mokrym, a DPF – suchym. Z tego też względu pierwszy z nich wymaga stosowania specjalnego, płynnego środka, który obniża temperaturę samozapłonu sadzy. Od samego początku również filtr FAP został zaprojektowany jako część eksploatacyjna przeznaczona do okresowej wymiany, natomiast DPF miał być całkowicie bezobsługowy, co niestety, nie sprawdziło się.
Budowa i utylizacja filtrów FAP
Filtr FAP montowany jest zaraz za katalizatorem utleniającym i zamknięty z nim w szczelnej, metalowej puszce. W jego środku znajduje się węglik krzemu, odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń oraz dopalanie sadzy. System mikrokanalików pomaga wychwytywać cząsteczki. W skład systemu wchodzą też czujniki ciśnienia spalin, temperatury podłączone do komputera ECU, zbiornik z płynem katalitycznym oraz pompa i urządzenie odpowiedzialne za dozowanie płynu, jak również mieszanie go z paliwem. Niestety – jego używanie, zwłaszcza w trybie jazdy miejskiej prowadzi do powstawania popiołu, który może zapchać filtr FAP. Stąd też zachodzi potrzeba okresowego przepalania filtra FAP.
Jeśli Twój filtr FAP zużył się i wymaga wymiany, powinieneś zadbać o jego bezpieczną utylizację. Możesz dokonać jej w jednym z punktów zajmujących się skupem oraz recyklingiem tego typu elementów, takich jak AKAT, działającym dla Klientów z Łodzi, Pabianic i Piotrkowa Trybunalskiego oraz innych miejscowości województwa łódzkiego.