Auto z instalacją LPG – jak dbać o katalizator?
Eksploatacja samochodu pociąga za sobą wydatki – czasem niewielkie, jak choćby zakup płynu do spryskiwaczy, a czasem – o wiele wyższe, kiedy trzeba wymienić katalizator. Idąc za starą radą, która mówi, iż lepiej zapobiegać niż leczyć, podpowiadamy dzisiaj, co robić, aby reaktor katalityczny służył jak najdłużej w przypadku użytkowania auta na gaz.
Zacznij od przeglądu instalacji LPG
Regularne przeglądy instalacji LPG, choć mają na celu przede wszystkim sprawdzenie szczelności zbiornika, podłączenie wężyków i sprawdzenie jakości podawanej mieszanki to również pozwalają lepiej zadbać o katalizator. W jaki sposób? Jeśli instalacja gazowa jest źle zamontowana, coś w niej wycieka lub jest uszkodzone, to z całą pewnością szybszemu zużyciu ulegnie także reaktor katalityczny.
Niepoprawna praca instalacji może powodować wzrost wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej, co z pewnością negatywnie wpłynie na tę część. Warto zaznaczyć, że skuteczny i dokładny przegląd wykonasz jedynie w punkcie specjalizującym się w montażu i obsłudze instalacji LPG.
Unikaj głębokich kałuż
Jeżeli podczas jazdy autem na horyzoncie pojawi się sporych rozmiarów kałuża – postaraj się ją ominąć. Wjechanie z rozgrzanym katalizatorem do wody może spowodować nagły szok termiczny i pokruszenie się ceramiki, co w efekcie zaburzy pracę reaktora.
Nie wciskaj gazu do dechy na zimnym silniku
Charakterystyczny zapach spalenizny podczas gwałtownego przyspieszania na zimnym silniku może świadczyć o zbyt mocnej eksploatacji katalizatora. Przyczyn należy upatrywać w złej konfiguracji instalacji albo jej niskiej wydajności.
Przemyśl dokładnie wybór stacji montażu instalacji LPG
Obecnie firmy prześcigają się w ofertach montażu samochodowych instalacji LPG. Nic dziwnego – ceny paliw mocno idą w górę, natomiast gaz, choć także droższy niż dawnej, nadal stanowi atrakcyjną konkurencję dla Diesla czy benzyny. Wybór stacji montażu ma jednak niebanalne znaczenie dla bezpieczeństwa naszego samochodu, a także tego, jak szybko będą zużywały się w nim części eksploatacyjne. Warto więc dobrze poszukać, popytać znajomych, zalogować się na lokalne fora internetowe.
Nie daj się też skusić zbyt niskimi cenami – często montażyści świadomie ustawiają na trybie ręcznym dopuszczenie do spalania zbyt ubogiej mieszanki, co powoduje, że auto nie przełącza się na spalanie benzyny. Ponadto korzystają z niskiej jakości reduktorów czy wtryskiwaczy gazu. W efekcie cala instalacja cechuje się niską jakością, co prowadzi do szybszego zużycia reaktora katalitycznego. Jaki z tego wniosek? Czasem warto wydać więcej i poświęcić czas na szukanie lepszego mechanika niż później przepłacać za częste – choć jak się okazuje – niepotrzebne naprawy.
A jeśli czas Twojego katalizatora dobiegła końca i chcesz zarobić na jego sprzedaży – odwiedź nasz skup katalizatorów w Tuszynie niedaleko Łodzi.