By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
ul. Tysiąclecia 17B, 95-080 Tuszyn
Pn: 10:30 - 18:00, Wt-Pt: 08:30-16:00

Czym jest tandemowy katalizator strukturalny?

Katalizator to niezwykle ważna część każdego auta. To dzięki niemu układ wydechowy ma znacznie mniej szkodliwy wpływ na środowisko. Katalizatory montowane w silnikach diesla redukowały jedynie tlenki siarki, natomiast pozostawiały w atmosferze zanieczyszczenia takie jak tlenki sadzy oraz azotu. To z kolei przyczyniło się do wprowadzenia zakazu poruszania się w wielu miastach UE pojazdami wyposażonymi w silnik diesla. Z myślą o poprawie tej sytuacji naukowcy rozważają stworzenie tandemowego katalizatora strukturalnego.

Dlaczego tego rodzaju katalizator będzie lepiej chronił środowisko?

Zasada działania tandemowego katalizatora strukturalnego przewiduje połączenie używanych obecnie filtrów DPF z filtrami SCR, dzięki czemu redukowane by były zarówno tlenki siarki, jak i azotu czy sadze. Specjaliści są zdania, że takie urządzenie pozwoli na redukcję 90% tlenków azotu przy temperaturze od 200 do 550 stopni Celsjusza. To ważne głównie ze względu na to, że emisja szkodliwych substancji ma znaczący wpływ nie tylko na nasze zdrowie czy samopoczucie, ale również pogodę czy klimat.

Skąd pomysł na takie urządzenie?

Tandemowy katalizator strukturalny to projekt, którym kieruje prof. Zbigniew Sojka z Wydziału Chemii UJ. Praca powstaje w ramach polsko-chińskiej współpracy i ma na celu nawiązanie kontaktów badawczych pomiędzy tymi krajami. Układ TSC ma składać się z modułu selektywnej katalitycznej redukcji tlenków azotu oraz katalitycznego filtra cząstek stałych pochodzących z silnika diesla, które są zintegrowane funkcjonalnie poprzez osadzenie na monolicie kordierytowym.

Fazy badania

Prace nad tandemowym katalizatorem strukturalnym mają być prowadzone w 3 etapach:

  • I – faza badań podstawowych obejmuje opracowanie składu i struktury faz aktywnych, a także ich charakterystykę fizykochemiczną,
  • II – testy aktywności,
  • III – faza badań przemysłowych, która obejmie m.in. ewaluację gotowego produktu na stanowisku testowym Diesla.

I i II faza ma być realizowana w ramach polsko-chińskiej współpracy, natomiast za III odpowiadać będzie wyłącznie strona chińska. Partnerami UJ w badaniach będą Shenyang Normal University oraz Kunming Sino-Platinum Metal Catalysts Co. Ldt.

Dbanie o środowisko zacznij od siebie – skorzystaj ze skupu katalizatorów samochodowych

Nie musisz czekać na najnowszy katalizator, który zapewni światu bardziej czyste powietrze. Już dziś możesz zadbać o tę kwestię montując w aucie nowe urządzenie i oddając do skupu stare. Jeżeli szukasz punktu, gdzie przyjmuje się zużyte katalizatory – zachęcamy do współpracy z firmą AKAT z siedzibą koło Łodzi. Przyjeżdżają do nas Klienci z Tuszyna, Zgierza oraz innych miast województwa łódzkiego. Zapraszamy do współpracy!