By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
ul. Tysiąclecia 17B, 95-080 Tuszyn
Pn: 10:30 - 18:00, Wt-Pt: 08:30-16:00

Kiedy katalizator samochodowy nie nadaje się do odzysku?

Katalizatory samochodowe odgrywają kluczową rolę w redukcji emisji toksycznych substancji, takich jak tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory, które emitowane są z układu wydechowego pojazdu. Są one nie tylko istotne dla ochrony środowiska, ale także cenne ze względu na zawartość cennych metali, takich jak platyna, pallad i rod. W związku z tym odzysk kruszców z zużytych katalizatorów jest opłacalnym przedsięwzięciem, zarówno z punktu widzenia recyklingu, jak i biznesu. Jednak nie zawsze jest możliwe odzyskanie wartości z każdego katalizatora. Kiedy tak się dzieje?

Sytuacje, w których katalizator samochodowy nie nadaje się do odzysku:

  1. Niewłaściwe wyjęcie lub demontaż: Niekontrolowany proces wyjmowania katalizatora z pojazdu może skutkować uszkodzeniem katalizatora lub jego elementów. Aby zachować wartość katalizatora, zawsze należy przestrzegać odpowiednich procedur demontażu. Nieumiejętne lub gwałtowne usunięcie katalizatora może prowadzić do uszkodzenia korpusu i wewnętrznych elementów, co z kolei wpływa na jakość odzysku metali.
  2. Wysoka zawartość substancji trujących: Katalizatory samochodowe zawierają nie tylko cenne metale, ale także szkodliwe substancje, takie jak azotany, tlenki siarki i inne związki chemiczne. Jeśli katalizator zawiera bardzo dużą ilość tych substancji, może to skomplikować proces odzysku i zwiększyć ryzyko zanieczyszczenia środowiska oraz zdrowia pracowników w zakładach recyklingu. W takich przypadkach wartość katalizatora może być zbyt niska, aby opłacało się przeprowadzić proces odzysku.
  3. Podrobione lub fałszywe katalizatory: Rynek katalizatorów jest niestety podatny na fałszerstwa. Istnieją podrobione katalizatory, które nie zawierają rzeczywistych cennych metali lub zawierają je w bardzo niskich ilościach. Przy odzysku takich katalizatorów wartość jest znikoma. Dlatego istotne jest, aby wybierać zaufane źródła i specjalistów, którzy przeprowadzą analizę zawartości metali.
  4. Nielegalne działania lub kradzież katalizatorów: W ostatnich latach odnotowano wzrost kradzieży katalizatorów samochodowych ze względu na ich wartość na rynku wtórnym. Kradzież i nielegalny handel katalizatorami są nie tylko nieetyczne, ale także nielegalne. Katalizatory pochodzące z nielegalnych źródeł są często trudne do odzyskania i mogą być zagrożone konfiskatą przez władze.

Co ciekawe, korozja obudowy nie ma wpływu na cenę katalizatora. Istotne jest jego wnętrze. Jeśli katalizator samochodowy uległ poważnym uszkodzeniom mechanicznym, na przykład w wyniku wypadku, wartość jego jest znacznie mniejsza. Uszkodzenia strukturalne katalizatora mogą prowadzić do ubytków monolitu, co obniża jego wartość. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan katalizatora i unikać ekstremalnych warunków, które mogą przyspieszyć jego degradację.

Podsumowując, choć odzysk kruszców z katalizatorów samochodowych jest opłacalny i korzystny z punktu widzenia ochrony środowiska, nie zawsze jest to możliwe. Uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwy demontaż, wysoka zawartość substancji trujących, fałszywe katalizatory i nielegalne działania stanowią wyzwania dla branży recyklingu. Dlatego ważne jest, aby podejść do tematu z rozwagą, przestrzegać odpowiednich procedur i wybierać zaufane źródła. Tylko wtedy odzysk kruszców z katalizatorów będzie zarówno ekologicznie, jak i finansowo opłacalny.

A jeśli masz zużyty katalizator i nie wiesz, co z nim zrobić, zapraszamy do skupu AKAT w Tuszynie koło Łodzi. Przyjmujemy reaktory katalityczne oraz filtry DPFFAP, kable miedzianealuminiowe, wiązki samochodowe oraz monolit od właścicieli pojazdów z Łodzi, Zgierza, Piotrkowa Trybunalskiego, Pabianic i innych miejscowości województwa łódzkiego.