By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
ul. Tysiąclecia 17B, 95-080 Tuszyn
Pn: 10:30 - 18:00, Wt-Pt: 08:30-16:00

Budowa filtra DPF i FAP

Filtry cząstek stałych są kluczowym elementem układu wydechowego każdego pojazdu, ponieważ służą redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Ich zastosowanie wiąże się z narzucanymi przez Unię Europejską na producentów aut regulacjami określającymi dopuszczalne normy emisji. W jaki sposób działają filtry cząstek stałych? Czym różnią się od siebie filtry DPF i FAP? Zapraszamy do lektury!

Filtr DPF – podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF to znajdujący się w układzie wydechowym element pojazdu, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji powstałych w wyniku niecałkowitego spalania paliwa. Choć na pierwszy rzut oka może on wydawać się zwykłą metalową puszką, wewnątrz znajdziemy zaawansowany monolit o skomplikowanej budowie. Monolit DPF jest zbudowany z węglika krzemu bądź kordierytu, a sama struktura przypomina nieco wkłady do katalizatorów. Zasadniczą różnicą jest jednak to, że w filtrach DPF kanały są rozlokowane naprzemiennie, mają porowate ścianki oraz są pokryte powłoką katalityczną.

Filtry DPF – gdzie kumulują się zanieczyszczenia?

Cechą charakterystyczną filtrów DPF są ułożone na zmianę kanały dolotowe i wylotowe. Spaliny wpadają do filtra dolotowymi, gdzie dochodzi do odfiltrowania cząstek stałych, oleju, sadzy czy popiołu poprzez przebijanie się spalin przez ścianki między kanałami. W końcowej fazie wszystkie pozostałości wydostają się z kolei przez kanały wylotowe.

Czym charakteryzuje się filtr cząstek stałych FAP?

FAP charakteryzuje dość podobna budowa oraz zasada działania co filtry DPF. W praktyce jest on rozbudowany m.in. o dodatkowy zbiorniczek z płynem katalitycznym, pompę oraz wtrysk. O ile DPF nazywamy filtrem suchym, FAP to mokry filtr cząstek stałych wyróżniający się nieco bardziej skomplikowaną budową oraz mniejszą trwałością. Jego przewagą jest jednak niższa temperatura wypalania sadzy. Z uwagi na zastosowany w filtrze mokrym FAP płyn katalityczny temperatura spada z ok. 600°C (charakterystycznych dla filtrów DPF) do ok. 400°C.

Jak przedłużyć żywotność filtrów DPF i FAP? Dobre praktyki

Nie da się ukryć, że w celu zachowania skuteczności filtrów należy eksploatować silnik w taki sposób, aby wytwarzał jak najmniej cząstek stałych. Optymalne zużycie filtrów zapewnia:

  • spokojna jazda z niskich obrotach,
  • tankowanie wysokiej jakości paliwa,
  • unikanie jazdy na krótkich odcinkach,
  • stosowanie oleju dedykowanego do silników z filtrem DPF i FAP,
  • usuwanie pojawiających się usterek w obrębie układu wydechowego na bieżąco.

Mimo właściwej eksploatacji pojazdu przyszedł czas na wymianę filtrów? Zachęcamy do skorzystania z oferty naszego skupu, w którym proponujemy korzystne ceny za filtry cząstek stałych, ale nie tylko.