By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.
ul. Tysiąclecia 17B, 95-080 Tuszyn
Pn: 10:30 - 18:00, Wt-Pt: 08:30-16:00

Porzucenie zepsutego katalizatora a wpływ na środowisko

Katalizator to urządzenie, które zamontowane jest w układzie wydechowym pojazdu i ma za zadanie zmniejszenie ilości szkodliwych substancji emitowanych przez silnik spalinowy. Reaktor katalityczny działa poprzez przetwarzanie tlenków węgla, tlenku azotu i innych szkodliwych związków chemicznych w mniej szkodliwe produkty, takie jak dwutlenek węgla, woda i azot. Jego montaż jest obowiązkowy w nowych modelach aut, demontaż natomiast może zostać ukarany mandatem. Warto także wspomnieć, że katalizatory padają często łupem złodziei ze względu na to, że stosuje się w nich cenne metale szlachetne. Co się stanie, jeżeli porzucimy ten zepsuty element i nie oddamy go do skupu?

Wiązki przewodów elektrycznych samochodu – do czego służą i czy można oddać je do skupu?

Samochód to nie tylko silnik benzynowy wspomagany instalacją LPG czy diesel. W autach znajduje się także mnóstwo elektryki umożliwiającej przede wszystkim rozruch pojazdu, ale też działanie radia, świateł, klimatyzacji, a w nowoczesnych modelach, np. ustawienie wysokości foteli, lusterek czy działanie nawigacji. Za pracę wszystkich tych urządzeń odpowiedzialne są wiązki elektryczne, czyli systemy rozbudowane systemy przewodów. CO warto wiedzieć na ich temat?

Czy zużyty filtr DPF można zostawić u mechanika?

Filtry DPF, czyli filtry cząstek stałych to chyba jedne z najbardziej kontrowersyjnych części auta, których wprowadzenie przyniosło tyle samo szkody, co i pożytku. Bezdyskusyjnie – ich obecność sprzyja ochronie środowiska, jednak sprawia także, że silnik samochodu szybciej się zużywa w wyniku zapchania filtra osadami. Dodatkowo – wymiana tego elementu jest dość kosztowna. Co zatem zrobić ze starym filtrem? Czy można pozostawić jego utylizację mechanikowi?

Które elementy katalizatorów można odzyskać?

Każdy samochód, który w dzisiejszych czasach schodzi z linii produkcyjnej, jest wyposażony w katalizator, czyli element odpowiadający za wychwytywanie szkodliwych cząsteczek oraz ich dopalanie w celu zminimalizowania emisji spalin do atmosfery. Jednak – jak większość części w aucie – również reaktor katalityczny jest produktem, który pod wpływem eksploatacji ulega uszkodzeniu. Po jakimś czasie trzeba go wymienić na nowy. Stary natomiast można poddać recyklingowi. Co warto z niego odzyskać?

Objawy i skutki zapchanego filtra DPF

Filtry DPF to części eksploatacyjne montowane w autach, mające na celu dopalanie cząstek stałych powstających w wyniku reakcji spalania paliwa. Tym samym – ich głównym zadaniem jest eliminacja szkodliwych substancji wydostających się z układu wydechowego do środowiska. Jednak – jak każdy taki element – także i one mogą ulec awarii. Jak rozpoznać, że filtr DPF zapchał się i czym może skutkować taka awaria? 

Strona 5 z 10