Filtry cząstek stałych DPF
Współczesne samochody z silnikiem diesla z założenia nie szkodzą środowisku już tak bardzo, jak jeszcze kilka lat temu. Wszystko dzięki zamontowaniu w nich specjalnych filtrów cząstek stałych (w skrócie DPF). Urządzenia te – choć wymagają specjalnego traktowania – pozwalają ograniczyć emisję sadzy do atmosfery, a co za tym idzie – dbają o nasze zdrowie. Co warto wiedzieć na ich temat?
Skup i recykling kabli miedzianych oraz aluminiowych
Każdy trafiający na złomowisko samochód czy maszyna muszą, zgodnie z przepisami o ochronie środowiska, zostać rozebrane na części. Wynika to z konieczności zabezpieczenia oraz utylizacji w bezpieczny sposób substancji mogących zagrażać przyrodzie – na przykład znajdujących się w akumulatorach kwasów. Jednak jest też drugi powód – mnóstwo elementów pojazdu nadaje się do dalszego wykorzystania po recyklingu. Wśród nich – kable miedziane i aluminiowe. Dziś kilka słów o tych właśnie surowcach.
Czym jest katalizator i po co się go montuje w samochodzie?
Wśród najpopularniejszych części samochodowych – obok kół, kierownicy, silnika, chłodnicy czy skrzyni biegów – wiele osób wymienia również katalizator. To niewielkie urządzenie montowane jest pod pojazdem w celu eliminacji szkodliwych produktów ubocznych procesu spalania paliwa. Warto przy tym pamiętać, że podczas pracy rozgrzewa się ono do temperatury około 400 stopni Celsjusza, więc zaparkowanie auta np. w wysokiej, zeschniętej trawie może skończyć się wznieceniem ognia. Jak działa katalizator?
Co zrobić ze zużytym katalizatorem?
Katalizator jest jednym z niezwykle ważnych elementów mechaniki samochodowej, dzięki którym silniki spalinowe nie wydzielają do atmosfery jeszcze większej ilości toksycznych związków chemicznych. Wynikiem spalania benzyny są niebezpieczne dla środowiska oraz ludzi tlenki węgla, tlenki azotu czy węglowodory, które w katalizatorze neutralizowane są do postaci pary wodnej lub dwutlenku węgla. Za tak skomplikowane reakcje chemiczne odpowiada monolit katalityczny, w skład którego wchodzą cenne metale szlachetne – na przykład pallad i platyna. Co jednak należy zrobić w momencie, kiedy katalizator nie nadaje się już do dalszej eksploatacji?
Strona 11 z 11